En aquest programa ens fixem en una figura polifacètica com va ser la de l'orguener i organista Josep Maria Arrizabalaga. El seu llegat es troba dipositat al Museu de la Música de Barcelona. En parlem amb l'orguener Óscar Laguna i amb Marisa Ruiz Magaldi, cap de Col·leccions i Documentació del Museu. I en la part final, el pianer Jaume Barmona i el lutier David Bagué ens parlen d'un piano de manubri que va tornar a sonar per Sant Jordi a la vila de Gràcia. Foto: Sara Guasteví / Museu de la Música de Barcelona.
El violoncel·lista Marc Renau i la pianista Marta Augé formen un duet que porta el nom de Lambert i que té com a objectiu principal recuperar música catalana escrita per a aquesta formació. D'aquí neix el projecte El Violoncel Desconegut. De tot plegat en parlem a la primera part del programa. I després, la Cristina Alís Raurich dedica la secció dels "Sons llunyans" a Guillermo Pérez, un músic català intèrpret d'organetto.
Comencem amb la música de Henry Mancini, interpretada amb quintet de contrabaixos. Més endavant en Marc Oró, tècnic reparador de clarinets, ens parla de com li agrada recuperar instruments que han estat anys en desús i que ja no funcionen. A continuació, el professor d'Història de la Música Xosé Aviñoa ens parla de l'arribada de l'harmònium a Catalunya. I els minuts finals són per a en Jaume Ayats, que ens porta una nova secció d'"El manxaire". Foto: Ticó Música.
Visitem Sant Cugat del Vallès, on viu i té el taller Llibert Ribó, un enginyer d'ofici que ha convertit la seva passió per la construcció d'arpes en una part important de la seva vida. Al llarg de la conversa, sentim músiques d'Arianna Savall, Josep Maria Ribelles, Adriano Sangineto i Anna Amigó.
Vivaldi amb marimbes, per començar. A continuació, el musicòleg i assagista Oriol Pérez i Treviño ens parla de Johann Sebastian Bach i de la curiositat i fascinació del compositor barroc alemany per la sonoritat dels instruments musicals. I, finalment, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens descobreix un instrument amb molta història: una gralla que es conserva al Museu d'Alcover.
Jordi Pinto, director de Casa Parramon, la botiga i taller d'instruments més antiga de casa nostra, ens parla de les principals escoles de lutiers que va haver-hi durant els segles XVI, XVII i XVIII repartides per tot Itàlia, així com dels lutiers més destacats. En els minuts finals, la Cristina Alís Raurich ens porta els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a Norbert Rodenkirchen, intèrpret de flautes travesseres medievals. (Imatge: Stradivari, d'Edgar Bundy - 1893)
Enguany celebren 40 anys, i aquesta ha estat una excusa perfecta per descobrir com és l'Orquestra Ars Medica, un conjunt vinculat al Col·legi de Metges de Barcelona, qui en forma part i quin tipus de treball duen a terme. En parlem amb l'Alfons Reverté, el seu director, Santiago Rosales, president i cellista de l'orquestra, i Núria Valdivieso, violinista. En els minuts finals, Jaume Ayats, El manxaire, ens parla d'una de les seves curiositats, l'ànec manxaire.
Xosé Aviñoa, historiador de la música i catedràtic d'aquesta disciplina durant molts anys a la Universitat de Barcelona ens parla dels concerts que Franz Liszt va oferir a Barcelona l'abril de 1845. En els minuts finals, Martí Ruids, artista sonor i investigador, comparteix amb nosaltres la seva passió per Bart Hopkin, dissenyador i inventor d'instruments experimentals.
Ens acostem fins a Sant Esteve de Palautordera per visitar el taller de Joan Martí, constructor i restaurador d'instruments de corda polsada, com clavicèmbals, espinetes i virginals. Després, Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver de Les Luthiers, ens parla de la vinculació i amistat del grup amb Tricicle i també amb Joan Manuel Serrat.
Amb l'ajut de José-Modesto Diago Ortega, autor del llibre "Elise Hall, la 'dama del saxofón'", ens endinsem en la biografia d'una intèrpret de saxo imprescindible per a la història de l'instrument. I en els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de Santos Hernández, un dels més grans constructors de guitarres de la història.
Aquesta setmana ens endinsem en un dels instruments de percussió més fascinants, la marimba, de la mà d'una persona que el coneix molt bé, Dani Guisado, percussionista i constructor de marimbes. Els minuts finals són per a Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a Hanna Marti, una intèrpret de música medieval que s'ha especialitzat a recrear i reconstruir cançons, textos i històries antigues.
Pere Alcon, constructor, reparador i restaurador de flautes travesseres i flautins d'Olesa de Montserrat, ens explica amb tot detall de quins materials estan fetes les flautes travesseres i fins a quin punt aquests materials influeixen en el so de l'instrument. Els últims minuts són per a Jaume Ayats, que torna a aproximar-se a l'univers poètic del Rector de Vallfogona en la seva secció d'"El manxaire".
Aquesta vegada ens acostem fins a Premià de Mar, on viu i té el seu taller en Marc Oró, una de les poques persones del nostre país que es dedica exclusivament a reparar i restaurar clarinets. També en construeix. De tot plegat en parlem en una conversa que ocupa bona part del programa. I en els minuts finals descobrim un instrument molt gros, el contrabaix de Joan Jordi Beumala. (Foto de Juli Ferrer)
El musicòleg i trompista Pepe Reche ens endinsa en la música simfònica de Beethoven per fer-nos descobrir plegats quin paper hi juguen les trompes. A més, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla d'un llaüt àrab medieval fet a Egipte al segle XI.
En els primers minuts del programa descobrim com va néixer la primera i única tenora metàl·lica feta per Miquel Puigdellívol, el gran constructor de Mataró. Ens ho explica ell mateix i també Jordi Molina, el seu propietari. Més endavant Cristina Bordas, catedràtica de musicologia de la Universitat Complutense de Madrid, ens explica com un dia va tenir el somni de construir el seu propi clavicèmbal. I els minuts finals són per a Cristina Alís Raurich i els seus '"Sons llunyans", que aquesta vegada dedica al grup de música medieval català Arte Psalentes. Foto: Jordi Molina amb la tenora metàl·lica de Puigdellívol.
El pianista Miquel Villalba ens parla del seu contacte amb la música de Mompou i també de què va suposar per a ell tocar l'instrument del músic, un piano Chassaigne Frères del 1915, fet a Barcelona, que es conserva al Museu de la Música. Més endavant, Jordi Balué Paradís ens explica com a la Xina també hi ha lutiers artesans, no només grans fàbriques d'instruments. Finalment, en Jaume Ayats, El manxaire, ens parla del gran nombre de topònims relacionats amb l'ofici de músic que podem trobar escampats per tot Catalunya, i ens diu que molts els ha pogut localitzar amb l'ajut dels oients del programa. Foto de Sara Guasteví.
Dediquem gairebé tot el programa a Dani Guisado, percussionista i col·laborador de diverses orquestres i formacions instrumentals del nostre país. En Dani, a més d'intèrpret, també construeix, repara i restaura marimbes, xilòfons, glockenspiels, campanes tubulars, cròtals, baquetes, etc.
Comencem amb un vell somni de Salvador Dalí que potser algun dia podria fer-se realitat, l'Orgue de la Tramuntana. Ens en parla l'orguener Albert Blancafort. Més endavant descobrim el vessant arxivístic de Carlos Núñez Cortés, el pianista habitual durant 50 anys del grup de còmics argentins Les Luthiers, que queda palès en el llibre "Memorias de un Luthier", publicat fa uns mesos. I per acabar, Joan Pellisa, el guitarrer de La Fatarella, que aquesta vegada ens parla d'un projecte per reproduir instruments de vent, històrics i tradicionals, aprofitant la tecnologia 3D.
Salva Rey torna al programa per compartir amb nosaltres una troballa: dos ukeleles antics de la seva col·lecció, que demostren la importància que van tenir aquests instruments a casa nostra, sobretot durant la primera meitat del segle XX. Més endavant, en Joan Jordi Beumala ens parla de la seva extensa col·lecció de partitures d'obres per a quartet de saxo. I, finalment, la Cristina Alís Raurich ens porta un instrument medieval, l'orgue de Rutland, a la seva secció dels "Sons llunyans".
Descobrim un piano de taula fet per Gerónimo Bordas de Barcelona a mitjan segle XIX. D'aquest instrument, de com va arribar a les mans del trompista i musicòleg Pepe Reche i de la restauració que n'ha de fer en Jaume Barmona, el pianer de Gràcia, en parlem durant la primera part del programa. Més endavant, Ramon Elias, el lutier d'Altet, ens presenta el ressonador corporal, un instrument de corda amb finalitats terapèutiques. I acabem amb en Jaume Ayats, El manxaire, que comparteix amb nosaltres la seva col·lecció de figuretes del pessebre amb instruments musicals.
Ens apropem fins a Olesa de Montserrat, on viu i té el taller Pere Alcon, constructor de flautes travesseres i flautins. En Pere, que també restaura i repara aquests instruments, s'ha convertit en una figura de referència en aquest àmbit, no només aquí sinó també a nivell internacional. (Foto: Pol Aceña)
Dediquem la primera part del programa a les nadales i al que aquestes ens expliquen sobre els diversos personatges del pessebre. Ens fixem sobretot en els instruments i en les danses que hi estan relacionats. Ens hi ajuda la musicòloga Ester Garcia Llop, professora de música. En la segona part del programa, la Cristina Alís Raurich dedica la seva secció dels "Sons llunyans" al músic Brice Duisit, un destacat cantant i intèrpret de viella. (Foto: Mare de Déu dels Àngels i Sants, de Pere Serra - MNAC)
Ens apropem de nou fins a Sabadell per descobrir un instrument molt antic que es conserva en molt bon estat. Es tracta d'un dels flabiols que va pertànyer a Miquel Gich i Coll, un flabiolaire mític del segle XIX. Descobrim aquest personatge i també el seu instrument de la mà de Miquel Gich i Viñas, el seu actual propietari, i també de Jaume Nonell Juncosa i Pau Orriols. En els minuts finals, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla de tiorbes plegables.
Escoltem un parell de converses més, enregistrades durant les Jornades d'Organologia del Museu de la Música de Barcelona. La primera amb en Martí Ruids, artista sonor, investigador i una de les persones que més en saben, al nostre país, d'instruments Baschet. I a continuació, Pere Casulleras, Marisa Ruiz, Gerard Font, Josep Maria Comajuncosas i Pep Aymerich ens parlen del projecte de l'electròfon híbrid, un nou instrument electrònic nascut a partir de la presa de mostres de so de nou instruments de tecla històrics conservats al Museu. Finalment, el músic Jota Martínez ens explica a través d'un reportatge quins lutiers van intervenir en la recreació de l'Instrumentarium Musical Alfonsí. (Foto del Museu de la Música)
Del 9 a l'11 de novembre del 2023 es van fer, al Museu de la Música de Barcelona, les Jornades d'Organologia, un espai de trobada per a amants i estudiosos dels instruments musicals, en què van tenir lloc un seguit conferències, tallers, concerts i visites. Nosaltres hi vam ser i en aquest programa podrem escoltar algunes converses que vam poder enregistrar: amb la catedràtica de musicologia Cristina Bordas, la lutier Anna Andreu, el president de l'Associació Instrumenta, Joan Pellisa, i amb Jordi Alomar, director del Museu de la Música. Els últims minuts són per a Jaume Ayats, que aquesta vegada dedica la seva secció "El manxaire" a la vessant musical del Rector de Vallfogona. (Foto del Museu de la Música)
Salva Rey, músic i apassionat intèrpret d'ukelele, ens presenta l'espectacle "The king of the ukelele", que va presentar fa poc a l'Aclam Club, una sala de Barcelona que conté una interessant col·lecció de guitarres de tota mena, algunes de clàssiques. Parlem també amb Marcel Caballé, director de la col·lecció. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada al conjunt de música medieval català Locus Desperatus. (Foto: Hal Masonberg)
Aquesta vegada ens acostem fins a Sabadell per descobrir com viu l'ofici de lutier la Clàudia Fité Piguillem. Més endavant és el pianista i pedagog musical Lluís Rodríguez Salvà qui comparteix amb nosaltres la seva experiència com a professor de piano, amb els joves estudiants de música.
Jordi Balué Paradís, el director dels Shanghai Baroque Soloists, ens parla de com de mica en mica ha aconseguit crear un conjunt d'instruments històrics a Shanghai, la ciutat on viu. Més endavant Jordi Figaró, professor de tenora a l'ESMUC i de tenora, flabiol i cobla al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, ens parla de l'ensenyament musical d'aquests instruments.
Carlos Núñez Cortés, integrant des dels inicis del grup còmic argentí Les Luthiers, ens explica en un reportatge com va néixer aquest conjunt d'instruments informals i el paper del seu fundador, Gerardo Masana, que era d'origen català. Més endavant, Joan Josep Gutiérrez, pianista i professor de música, ens parla del piano que va pertànyer a Victòria dels Àngels i que actualment es troba a l'Escola Municipal de Música de Sant Cugat del Vallès. I, finalment, Jaume Ayats ens parla de l'orgue hidràulic en la seva secció d'"El manxaire".
Amb la companyia de la musicòloga Montserrat Font Batallé, autora del llibre "Déodat de Séverac. La estética mediterraneísta y la música", ens acostem a la figura d'aquest músic occità i descobrim els seus vincles amb Catalunya i amb la cultura i músiques catalanes. En els minuts finals, el lutier Emiliano Roca ens parla de quines són les fustes més habituals a l'hora de fer contrabaixos.